Rekenen

 
Rekenen is een kernvaardigheid. Leren rekenen begint spelenderwijs bij de kleuters. Ze leren tellen
door liedjes te zingen, ze gebruiken hun handen en voorwerpen maar op onze school vooral het
Montessori-materiaal. Het is mooi, kleurrijk , eenvoudig en daardoor juist heel effectief. Kinderen
kunnen ermee handelen, experimenteren en doen zo op een speelse manier begrip op van getallen,
hoeveelheden, maten en inhouden. Rekenstokken, kralenmateriaal, het gouden materiaal, allemaal
leermiddelen waarmee de kleuters al kennismaken en die uitgebreid worden gedurende hun
schoolloopbaan. Wilt u meer lezen over Montessori-rekenmateriaal, klik dan hier.
 
Naast het materiaal gebruiken wij als bron de methode “De wereld in getallen.” Een rekenmethode
die is opgebouwd volgens de zogenaamde dakpanconstructie. Ieder onderwerp wordt steeds eerst
verkent. Met vragen als: “Wat weten we al, zien we al, waar lijkt het op, waar hoort het bij en wat
kun je ermee doen?” interesseren we de kinderen voor het onderwerp. Vervolgens wordt het begrip
aangeboden en geoefend. Door het begrip regelmatig terug te laten komen en veel te oefenen
worden de begrippen geautomatiseerd.
 
Natuurlijk volgen we ook bij rekenonderwijs het kind in zijn of haar ontwikkeling. We werken met
een basisinstructie maar ook met verkorte en verlengde instructie. Kinderen die minder oefening
nodig hebben mogen in die tijd verrijkings-opdrachten doen. En heeft een kind echt behoefte aan
een eigen rekentempo, dan krijgt het een eigen leerlijn.